اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

سودای سیمرغ|فجر 38 به نیمه راه رسید/ روز پر تضاد سینمای ایران

جشنواره فیلم فجر به نیمه رسید و می توان گفت که تاکنون تعداد فیلم های خوب و باکیفیت که می توانند کاندیدای سیمرغ شوند، به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد.

سودای سیمرغ|فجر 38 به نیمه راه رسید/ روز پر تضاد سینمای ایران

گروه هنر ورسانه- مریم اویسی؛ شانزدهمین روز بهمن ماه برای علاقه مندان به جشنواره فیلم فجر و اهالی رسانه در سینما ملت، یک روز خاص و پر از تضاد بود.تضادی که هم از ژانر مختلف فیلم های پنجمین روز جشنواره ناشی می شد و هم از تضاد آشکار آرا در مقابل فیلم های اکران شده. مغز استخوان به کارگردانی حمیدرضا قربانی، روز بلوا به کارگردانی بهروز شعیبی و خوب بد جلف 2 ساخته پیمان قاسم خانی سه فیلمی بودند که بر اساس قرعه کشی برای اکران اهالی رسانه در روز پنجم جشنواره انتخاب شدند.

مغز استخوان یا انتخاب بیراهه برای فیلم نامه نویسی

ساعت 13 و سی دقیقه، خبرنگاران و اهالی هنر برای دیدن فیلم مغز استخوان ساخته حمیدرضا قربانی و با بازی بابک حمیدیان و پریناز ایزدیار و جواد عزتی راهی سالن سینما شدند. در همان ابتدا با دیدن بازی های روان و جذاب ، بیننده برای دنبال کردن داستان، ترغیب شد اما سوژه اصلی به قدری تلخ و تیره بود که تماشاگر بیشتر از هر احساسی، دچار سرگشتگی می شد. در فیلم از انتخاب بر سر یک دو راهی حرف زده می شود اما انگار راهی که به بیراهه می رود برای فیلمنامه نویس و کارگردان جذاب تر از هر مسیری بوده است.

 

برخی از تماشاگران پس از پایان فیلم، آن را فیلمی جالب می دانستند اما کم نبودند کسانی که نتوانسته بودند با انتخابی که در مسیر فیلم انجام شد ارتباط بگیرند و اساس و شالوده آن را نادرست می دیدند. با این حال، پس از پایان فیلم، اهالی رسانه خود را به سالن نشست خبری رساندند تا پاسخ برخی از پرسش هایشان را آنجا دریافت کنند.

مغز استخوان بی فرهادی فیلم شد

نشست خبری مغز استخوان بدون حضور بابک حمیدیان به عنوان یکی از شخصیت های اصلی داستان برگزار شد. علی زرنگار نویسنده فیلم درباره پایان فیلم گفت که دچار ممیزی شده و آن‌چیزی نشده که ما می‌خواستیم اما پایان این فیلم باز نیست و برای نگارش فیلمنامه، به هیچ وجه از اصغر فرهادی کمک نگرفتیم.پریناز ایزدیار هم در دفاع از کاراکترش در مغز استخوان درباره اینکه خودش در این دو راهی کدام مسیر را انتخاب می کند،گفت:  اگر جای "بهار" بودم حتما به خاطر فرزندم این کار را می‌کردم.

 

پس از پایان نشست خبری، نوبت به اکران فیلم بهروز شعیبی رسید. شعیبی که پیش از این با ساخت دارکوب و دهلیز، توقعات را از خودش بالا برده بود، بر عکس انتظارات یک فیلم متوسط ارائه داد.

غوغای روز بلوا، به سکوت تبدیل شد

روز بلوا قصه یک روحانی است که به خاطر جریاناتی پایش به یک پرونده فساد مالی باز می شود. بابک حمیدیان، بازیگر نقش روحانی بود که به نظر می رسد به خاطر ضعف شدید فیلمنامه نتوانست یک بازی مناسب از خود ارائه دهد تا جایی که برخی از تماشاگران، پس از خروج از سالن روز بلوا را هم ردیف سریال های ماه رمضان می دانستند. روز بلوا سوژه خوبی داشت که متأسفانه پرداخت ضعیف از آن یک فیلم بی کیفیت ساخت.

 

باید در بلوای درونی دنبال عدالت باشیم

نشست فیلم «روزبلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی با حضور کارگردان فیلم، مهران کاشانی(نویسنده)، لیلازارع، داریوش ارجمند، محمد علی محمدی(بازیگران)امین جعفری(مدیرفیلمبرداری)،کارن همایونفر(موسیقی)، سیدعلیرضاعلویان(صداگذار)، سارا سمیعی(طراح لباس)، کامیاب عشایری(طراح صحنه)و سحرعصرآزاد (منتقد) برگزار شد.

کاشانی نویسنده فیلم درباره انتخاب یک روحانی در نقش اصلی گفت : این انتخاب به این دلیل بوده که روحانیت در ساختار جامعه اثر گذاری بیشتری دارد. در این فیلم به درام فکرکردم و در ترسیم و تعریف شخصیت  فرد روحانی او را مردی تصور کردم که دچار لغزش می‌شود و تلاش می‌کند آن را اصلاح کند.

 

بهروز شعیبی نیز نقش روحانیت را در جامعه تأثیر گذار توصیف کرد و گفت:باید بلوای درونی در همه ما شکل گیرد تا عدالت را به خودمان بازگردانیم. کدهای مختلفی در فیلم وجود دارد که مارا یاد بسیاری از آدم‌هایی که می‌شناسیم، می اندازد.

خوب، بد جلف 2، یک کمدی در دل فیلم های تلخ جشنواره

پس از چند روز تماشای فیلم های اجتماعی و تلخ، خوب بد جلف 2 توانست برای لحظاتی، خنده را بر لب های تماشاگران بیاورد. ساخته پیمان قاسم خانی که پایانش آغازی برای ساخت قسمت سوم خوب بد جلف بود، هر از گاهی طعنه ای به سینمای ایران می زد.گرچه دیدن این فیلم به مذاق برخی از روشنفکران منتقد خوش نیامد و در اواسط اکران، سالن را ترک کردند اما به نظر می رسید، اکثر افراد از دیدن یک فیلم کمدی تا حدودی لذت بردند که توانسته، غم قصه فیلم های چند روز گذشته را بشوید.

 

نگویید شوخی جنسی/ با خانواده ام فیلم را می بینم

نشست خبری خوب بد جلف هم که آخرین نشست فیلم های سودای سیمرغ در روز پنجم جشنواره محسوب می شود، با حضور عوامل فیلم و اجرای منصور ضابطیان برگزار شد.پیمان قاسم خانی  نویسنده و کارگردان فیلم از شوخی های فیلمش دفاع کرد  و گفت: اینکه بتوانید فیلم را با خانواده ببینید یا نه بستگی به خانواده شما دارد. خود من با خانواده ام می توانم این فیلم را ببینم.این نوع از شوخی در جامعه وجود دارد ولی  ما  در فیلم آن را تقلیل کرده ایم. به نظرمن اصطلاح شوخی جنسی تعبیر چرکی است و این انگ  به هرچیزی که زده شود، آن را کثیف و خراب میکند. لطفاً از استعمال چنین وصفی پرهیز کنید.

 

او در این نشست از مارال فرجاد، ستاره پسیانی و گوهر خیر اندیش به خاطر کوتاه شدن نقششان در فیلم عذر خواهی کرد و گفت: اگر گوهر خیراندیش با ما این فیلم را تماشا می کرد من را به خاطر کوتاه کردن نقشش نصف می کرد. البته گوهر خیراندیش در تماس تلفنی که از آمریکا برقرار شد گفت که این حق کارگردان است که قسمت هایی را قیچی کند و از او ناراحت نیست.

جشنواره فیلم فجر به نیمه رسید و بر اساس اکران فیلم ها در  روزهای گذشته، می توان گفت که تعداد فیلم های خوب و باکیفیت که می توانند کاندیدای سیمرغ شوند، به تعداد انگشت های یک دست نمی رسد.مشخص نیست که این وضعیت به خاطر نداشتن فیلمساز و فیلمنامه خوب است و یا هیأت داوران در انتخاب فیلم های راه یافته به جشنواره، دقت کافی را به خرج نمی دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول